Att pussla ihop ett stickprojekt

Jag försöker att inte sticka så mycket efter mönster, av flera anledningar. Dels vill jag bli bättre på att förstå konstruktionen bakom ett färdigstickat projekt eller en särskild teknik, och jag inbillar mig att jag lär mig mer av "kan själv"-strategin. Dels är jag student på studentbudget, och många fina mönster kostar ju pengar. Dels är det också KUL, så länge man har tiden och energin. Vilket jag just för tillfället råkar ha!
 
Hittils i år har jag varit med på varje(!) månadsutmaning i sockgruppen "Sock Knitters Anonymous" på Ravelry. Ett av de teman man kunde sticka efter denna månad (juni) var DYO - Design Your Own, så jag tog tillfället i akt att utforma mina sockor på egen hand. Först gick det dåligt;
 
Första försöket kom alltså inte längre än såhär. Det är ju verkligen först när man stickar upp ett diagram som man kan bedöma hur resultatet blir; komposition, proportioner, kontrast. Och det här kändes inte helt rätt.
 
Andra försöket tog en annan riktning: ränder i massa färger kombinerat med ett spets-hästsko-mönster och något som skulle bli en rick rack rib men råkade bli något helt annat. Jag stickade nästan en hel socka innan jag kände att det inte blev TILLRÄCKLIGT fint för att det skulle vara värt att fortsätta (inte heller att fästa alla trådar, för den delen), och då var det bara att repa upp (innan jag hann ta några bilder, till och med).
 
Tillslut fastnade jag för detta: en mudd i twisted rib som blev precis så lång som behövdes för att använda upp en liten liten nysta restgarn (från det ovan nämnda randiga försöket!). Sedan ett mönsterdiagram jag hittade på Pinterest men som jag inte lyckades spåra till originalkällan, så det är möjligt att det finns något mönster någonstans med just samma diagram. Till den senapsgula mudden blev det två jordnära, dova färger som ändå hade tillräckligt med kontrast.
 
Jag ville göra något kul för hälen, och hittade instruktioner för en "no wrap" short row heel som jag valde att göra i rätstickning. Det finns ju cirka en miljon kortvarvshälar och jag skulle vilja prova allihopa, än så länge har det bara blivit ett par tre stycken. Resten av foten stickas med en separat, lite simplare mönsterrepetition för fotens undersida.
 
Nu låter jag mönsterstickningen fortsätta ända in på tån innan det maskas av i kitchener stitch. Bilder utlovas när båda sockor är klara och blockade!
 
Allmänt, Pågående/WIP | |
Upp