Färginspiration

Försöker lära mig det här med färger. Har länge tyckt att *färglära* känns lite... larvigt? Jag gick på en fotokurs för något år sen och då pratade vi om allt det där: analoga och komplementfärger, kontraster och nyanser, osv. Det låter simple enough - hur fel kan det bli? Svar: jättefel!
 
Jag brukar inte lägga så mycket tanke bakom mina val av färger till stickningen, det blir mer såhär: jag gillar ju rostrött och skogsgrönt - låt oss blanda! Det är inte alltid en bra strategi (även om jag just nu tycker det låter svinsnyggt i mitt huvud???)
 
Det är spännande vad man dras till för färger. Det är inte alltid samma som man känner sig bekväm att bära, eller tycker är kul att sticka upp. Vissa människor är helsvart-helatiden, andra är mer all over the place. Vissa dras till det jordnära, andra till skrikig neon. Jag älskar att få inspiration från omgivningar; natur, byggnader, konst. Till exempel från ett tak i den magiskt vackra stora moskén i Medan, Indonesien:
 
Mörkt trä-brunt, havsturkost, vitt och matt guld = YES.
 
Det finns ju även en hel del resurser på internet att tillgå när det kommer till färgval. Två exempel är Adobe Color där man kan utforska och skapa egna färgpaletter, och Design-Seeds blogg som sätter ihop kollage med en bild och tillhörande färgpalett. Pretty amazing och roingivande. Än så länge har jag dock mest bara fastnat scrollandes och drömmandes, utan att det lett till att jag faktiskt köpt garn utifrån en konkret palett.
 
Något jag varit sugen på den senaste tiden är i alla fall att sticka i samma färg men i olika nyans. Har fastnat för flera projekt på Ravelry som gjort just detta, som dessa t.ex.:
 
Är helt såld på denna, ÄLSKAR ju som sagt grönt. Och den är stickad i Holst Garn som jag har beställt hem och snart äntligen ska testa!
 

2. Ljus- och mörkrosa/orange väska: Summer Commitment av Espace Tricot
Varmt, vårigt, milt. Mjuka färger, på något sätt.
 
Som ett medelhavsvatten, tout simplement. Underbart.
 
Just nu stickar jag på ett par sockor som jag faktiskt(!) är väldigt nöjd med, färgmässigt. Dämpade färger i själva mönsterstickningen, men med en liten, klar mudd. De kommer upp i ett framtida inlägg!
 
Allmänt, Inspiration | |
Upp