Stickböcker från biblioteket

Det här att man kan låna stickböcker på bibliotek! Hur bra!? Du stöttar bibliotekens verksamhet - viktigt. Du får en chans att bläddra och inspireras av ett stort utbud - kul. Du kan förhandskika på böcker som du kanske vill köpa senare - bra! Jag fick med mig de här tre: "Sticka svenska mönster" av Maja Karlsson som jag velat titta närmare på ett tag, och två "diagramsamlingar" kan man väl kalla det.
 
Att bläddra bland mönsterdiagram är SÅ inspirerande. Brukar annars sitta och scrolla på Pinterest men det är något härligt med att ha allt sorterat och samlat i en och samma bok. Dessutom - detta trodde jag aldrig att jag skulle säga - har jag faktiskt blivit sugen på att sticka djurmotiv! Det känns så väldigt olikt mig, men nu sitter jag visst och skissar upp ett diagram med det här älgmotivet fast i mindre skala, att kanske sticka på skaftet av ett par sockor...
 
Ett annat projekt jag funderat på ett tag är att designa en Delsbosocka. Min vision är att jag ska utgå från den traditionella Delsbotröjan men justera lite i mönstret så att den passar på ett par sockor. Det är lite klurigt dock, dels ska proportionerna stämma, dels vill jag försöka "smalna av" motiven för att undvika långa floats vilket ju annars är ganska karaktäristiskt för just den tröjan.
Allmänt | |
#1 - - Linnéa:

Maja Karlssons bok är ju helt underbar! Det är nog en av de bästa stickböcker jag äger. Håller med om att det är jätte bra att man kan låna mönsterböcker på bibloteket. Speciellt om man bara är ute efter ett specifikt mönster och inte vill köpa hela boken :)
Det låter ju väldigt spänannde med en stockversion av Delsbotröjan :)

Svar: Ja, det är verkligen en fin bok. Men sen får jag såklart sån beslutsångest att välja vilket mönster jag vill sticka efter, när det plötsligt finns så många fina att välja bland! Haha :)
None None

#2 - - Linnéa:

Man behöver ju inte bestämma sig för en sak ;) Jag har stickat två saker ur hennes bok hittils och jag kommer nog sticka fler :)

Upp