Vad har jag stickat på i veckan? v.24/2018

Det är söndag och jag är i Stockholm. Hemma. Min praktik i Paris är slut och nu väntar lite sommarlov innan det är dags att börja stressa inför vad som kommer härnäst.
 
Men -- vad hjälper mot stress? Stickning! Så låt oss titta lite på vad jag stickat på i veckan - shall we?
 
Jag maskade ju av en mössa! Som jag bloggade om lite mer ingående tidigare i veckan.
 
Jag har stickat klart ena sockan i ett somewhat egenkonstruerat mönster, och det har gått så fort och varit så kul! Fick improvisera lite med mönstret på tån, men det blev bra och sockan sitter som en smäck. Däremot har jag tänkt lite på det här med stickade tår på uppifrån-och-ner-sockor. Jag har i princip alltid följt samma mall: minskningar vartannat varv tills ca 8x2 maskor återstår, som jag sen syr ihop med kitchener stitch. Men det kan ju knappast vara den enda metoden och inte heller nödvändigtvis den bästa, jag tycker till exempel mycket mer om tå-upp-socka-tån. Kanske får ägna detta ett eget inlägg när jag undersökt lite fler tå-instruktioner!
 
Andra sockan till detta par ligger hur som helst redan på stickorna.
 
Sen har jag såklart lagt upp ett nytt projekt, nu när jag kommit hem och haft mer *resurser* att tillgå. Det här är ett sånt projekt jag inte har någon aning om vart det kommer ta vägen, hur eller när det blir klart. Tanken är att det ska bli en t-shirt, med kontrastfärg på halsringningen, dubbel mosstickning för struktur, och "The Contiguous Method" för ökningar och axelformning. Mycket nytt för mig och mycket EXPERIMENTERANDE, så vi får helt enkelt se vart det landar. I will keep you updated, bien sûr!
Allmänt, Pågående/WIP | |
Upp