Prövning efter prövning

 
Låt mig få skriva av mig lite om detta ångestprojekt!! Jag köpte mönstret i höstas, kanske oktober. Mönstret heter Siri och är väldigt poppis, fint, välskrivet, osv. Det är mitt allra första köpta mönster, och mitt allra första steek-projekt. Jag var alltså spänd, förväntansfull och taggad! Tyvärr har det dock dykt upp några problem på vägen (som 100% beror på MIG och inte mönstret, ändå viktig disclaimer).
 
Problem 1: jag försökte göra short-rows i nacken med hjälp av instruktioner som fanns på en av projektsidorna. Det gick jättedåligt. Jag repade upp och la upp på nytt kanske fem gånger innan jag tillslut gav upp.
 
Problem 1.5: när jag sedan stickat hela kroppen och skulle plocka upp maskor för halsringningen så försökte jag mig på att göra några short-rows i själva resåren istället. Jag finurlade, räknade, placerade noggrant ut stickmarkörer, satte igång. Insåg (NÄR JAG VAR KLAR) att jag råkat börja på fel ställe så hela resåren blev sne. Här någonstans fällde jag faktiskt en tår.
 
Problem 2: den är lite lite lite för kort. Varför stickar jag allting för kort? Jo, för att jag är lat och otålig. När jag hade maskat av efter resåren råkade jag dessutom bryta av garnet innan jag hann fästa tråden. Just nu lutar det faktiskt åt att jag repar upp(!) resåren och stickar några cm längre.
 
Problem 3: den är lite tight i armhålorna. Vilket jag förstått nu i efterhand är ett problem som flera upplevt. Synd att jag inte kollat upp det tidigare så jag hade kunnat göra något åt det?? Jaja, det är inte världens största problem för den kommer nog stretcha ut sig lite när jag blockar och dessutom ska det ju bli en kofta och då tänker jag att det inte gör lika mycket om det är tight.
 
Problem 4 har jag inte stött på än men jag VET att det kommer dyka upp någonstans runt steekandet, så snälla någon ge mig styrka att ta mig igenom det!
 
Hur som helst: fin blir den i alla fall. Färgen är roströd och helt amazingggg. Garnet är Kampes 2-trådiga ullgarn.
 
Pågående/WIP | |
Upp